Zachrissons golfpoesi inspirerade formgivarna

Trummenäs GKs nya logotyp och bildspråk kommer att vara format utifrån några rader i ett brev som kom till klubben den 17 september 2009. Raderna var skapade av Sveriges Mr Golf, Göran Zachrisson, som i brevet beskrev sina upplevelser när han spelade vår bana några dagar tidigare.

”När vi läste Göran Zachrissons poetiska beskrivning av sin upplevelse som knöt an till havet och vinden blev vi genast starkt inspirerade”, berättar Georgios Gryparis, grafisk formgivare på Compani56, varumärkesbyrån som arbetar med att göra en helrenovering av klubbens grafiska profil, logotyp och hemsida. ”Vi bestämde oss då för att samspelet mellan de tre elementen skulle vara den ledande tanken när vi skulle börja skissa på den nya logotypen.”

Så här skrev Göran Zachrisson i sitt brev:

”Jag kan finna anblicken av sluttningen ner mot Östra Fjärden oemotståndlig och var jag än befann mig på banan blev jag påmind om den här delen av skärgården, antingen för att vassen dansade efter vindarna eller för att rena vatten öppnade sig.”

Att få en varumärkesbyrå som genom ett sponsoravtal lägger ner hela sin själ i att skapa en grafisk profil, logotyp, färger, typsnitt, grafiska element och mall för bildspråk är för en golfklubb som att vinna högsta vinsten på Lotto. Det arbetet som Compani56 lagt ner är, om inte ovärderligt i alla fall värt mycket pengar.

”Det här är väldigt viktigt för oss”, förklarar Bao Vuong, byråchef på Compani56. ”Vi hoppas kunna vinna priser på det här arbetet och räknar med att det vi gör nu ska betala sig senare i nya kunder inom golfen.”

Det är imponerande att byrån har haft tre formgivare som alla, mer eller mindre sedan i våras har arbetat med att utveckla förslag på den grafiska profilen.

”Det är ett tidsödande arbete som måste få värka fram”, säger Sanna Sällström som tillsammans med Georgios arbetat mest med Trummenäs GK-projektet.

Formgivarna har lagt ner mycket tankemöda och kreativitet på att fånga och visuellt gestalta rörelse och försöka kombinera det med de visuella linjer som finns på en golfbana. De rörelser som Göran Zachrisson upplevde vid sitt besök; vinden, vassens och havets. De rörelser som golfspelare gör på en golfbana; en golfsving, en putt, en chip. Kombinerat med  bunkrarnas, greenernas och fairways linjer.

Resultatet av deras möda är i mina ögon väldigt imponerande. Logotypen är modern, fräsch och annorlunda. Det grafiska bildspråket är elegant, stilrent och läckert. I kombination med ett snyggt, harmoniskt och lättläst typsnitt blir helhetsintrycket varmt och inbjudande.   

”Jag har en känsla av att det inte är så många golfklubbar som fått så mycket kärlek vad gäller det visuella”, säger Sanna. ”Vi har verkligen ansträngt oss och lagt ner mycket tid och passion för att skapa något som ska lyfta fram det som är unikt med Trummenäs GK och som ska hjälpa föreningen med att bli den moderna och attraktiva golfklubb som är visionen.”

Under processen har Compani56 haft en dialog med styrelsen. Medlemmar har bjudits in och några har gett sina synpunkter. Och därefter har byrån justerat och förfinat. Det har varit en lång process men på årsmötet på söndag kommer resultatet att visas upp för alla som deltar.

Oändligt många timmar har Georgios och Sanna, två skickliga formgivare på Compani56 lagt ner på att skapa Trummenäs GK:s nya grafiska profil.

Sanna Sällström är från Kiruna och utbildade sig till grafisk formgivare på Högskolan i Dalarna. Giorgios Gryparis flyttade till Karlskrona för två år sedan och har utbildat sig på Hyper Island.

Kommentarer